contact
vacatures
nieuws
links
zoeken
contact
Neem gerust contact met ons op!
T. 085 - 401 07 76
E. info@blueskyergonomics.nl
» bel me terug
nieuws
13
03

Te weinig slapen nog schadelijker dan te veel drinken

Wie gezond wil leven en duurzaam wil presteren, moet genoeg slapen. Dat verkondigde de Amerikaanse topondernemer Arianna Huffington in haar boek ‘De slaaprevolutie’. Tijd voor een wake-upcall.


In haar eigen drukke leven had slapen voor de Amerikaanse topondernemer Arianna Huffington Huffington niet bepaald prioriteit meer. Totdat ze tien jaar geleden van uitputting plotseling flauwviel, met hechtingen in het voorhoofd en een gebroken kaak als gevolg. Ze zorgde er vanaf toen voor dat ze ’s avonds geen mails meer las en iedere nacht acht uur sliep.

Slaaptekortcrisis

Ook dook ze in het fenomeen slaap. Ze sprak met artsen en wetenschappers, hield er een TED-talk over en schreef uiteindelijk de bestseller over het onderwerp. Haar conclusie: we zitten midden in een ‘slaaptekortcrisis’. Het bewijs daarvan valt volgens haar overal te zien. Je hoeft maar ‘waarom ben ik’ in te typen in Google, en de zoekmachine maakt het af met ‘zo moe’. Te weinig slaap (zes uur of minder), maar ook te veel slaap (negen uur of meer per nacht) duiden op een verhoogde kans op ziekteverzuim, zo bleek enkele jaren geleden al uit Fins onderzoek. Het verschil beloopt tussen 4 en 9 dagen meer verzuim op jaarbasis door slaapproblemen. Wie genoeg slaapt wapent zichzelf tegen hart-en vaatziekten, diabetes en obesitas.

Collectief waanidee

In een samenleving waarin we dankzij onze smartphones constant verbonden zijn en er aan werkdagen geen einde lijkt te komen, is het niet gek dat we weinig slapen. Maar het ligt niet alleen aan de technologie, zegt Arianna Huffington. “Het komt eveneens door ons collectieve waanidee dat keihard werken en een burn-out de onvermijdelijke gevolgen van succes zijn. En de aanpak waar we voor kiezen, is niet bepaald verrassend: we hebben het gevoel dat er niet voldoende uren in een dag zitten en zoeken naar iets waar we op kunnen beknibbelen. Slaap blijkt dan een gemakkelijk doelwit. Tegenover onze keiharde definitie van succes, maakt onze nachtrust geen enkele kans.”

Verstoring van het afweersysteem

We zijn slaap dus als een luxe gaan beschouwen, iets wat je niet per se nodig hebt. Toch gek, want maar liefst een derde van je leven bestaat eruit. Je hoeft geen matrassenverkoper te zijn om te beseffen dat een goede nachtrust best belangrijk is. Te weinig slaap verstoort het afweersysteem en dat gaat, op de lange duur, ten koste van de gezondheid. Maar veel werken wordt nog altijd gezien als een teken van bevlogenheid, ook al presteren we minder goed als we moe zijn. Wie uit eigen beweging weinig slaapt, is per definitie succesvol.

Ook Trump slaapt te kort

Huffington haalt ook de Amerikaanse president, toen nog kandidaat, Donald Trump erbij. Die claimt dat hij slechts vierenhalf uur slaap nodig heeft. Volgens de slaapgoeroe vertoont hij dan ook alle symptomen van chronisch slaaptekort: “Hij kan simpele informatie niet verwerken, heeft last van stemmingswisselingen, woede-uitbarstingen, onbetrouwbare herinneringen en is instabiel.”

Erger dan teveel drinken

Geschat wordt dat het bedrijfsleven jaarlijks miljarden verliest door improductiviteit als gevolg van slaaptekort. De kortetermijnwinst die je behaalt met ’s avonds doorwerken wordt namelijk gemakkelijk van tafel geveegd door de nadelige effecten die een tekort heeft op je concentratievermogen en cognitieve hersenfuncties. Volgens slaapexperts van Harvard is het zelfs zo erg dat mensen die dronken zijn, beter presteren dan degenen die nodig wat langer onder de wol moeten.

Lokale uitvalverschijnselen

Te weinig slaap is bovendien verraderlijk, vertelt professor Gerard Kerkhof, hoogleraar ‘Psychofysiologie van de 24-uurs ritmiek en slaap’ en tevens auteur van het boek Omgaan met Slapeloosheid. “Zelfs na slechts een paar nachten korter slapen, gaan je hersenen al uitvalverschijnselen vertonen. Bij een slaaptekort is niet je héle brein lamgeslagen, maar is wel de kans op kleine lokale uitvalverschijnselen verhoogd. Het gevolg is dat je op het ene moment minder oplettend bent, en op een andere moment is je herinnering minder scherp.” Hoe schadelijk dat is, hangt erg af van de situatie, zegt hij erbij. “Knikkebollen tijdens een presentatie in de namiddag is hooguit gênant, maar in de auto kan een korte verslapping van je aandacht levensgevaarlijk zijn.”

Slaapschuld inlossen

De gemiddelde benodigde slaap voor volwassenen ligt tussen de 7,5 en 8,5 uur, vertelt Kerkhof. Vaak komen we daar niet aan, en slapen we in het weekend bij. Je hersens zijn namelijk net een bankier die een lopende rekening bijhoudt en in het weekend de roodstand opheft. Kerkhof: “Als dat telkens gebeurt, kun je prima zo leven, maar het betekent wel dat hoe verder de werkweek vordert, hoe slechter je presteert. Daarnaast krijg je misschien lange tenen en dat draagt nu ook niet bepaald bij aan een goede sfeer op de werkvloer.”

Met de kippen op stok

Bepalen hoeveel slaap iemand nodig heeft is niet eens heel ingewikkeld, legt de slaapprofessor uit. Neem een weekje vrij, ga lekker primitief kamperen en gebruik daarbij geen kunstlicht, geen wekker en geen mobiel. Al snel ga je met de kippen op stok en word je ’s morgens uit jezelf wakker. Experts geven allerlei tips om de nachtrust te verbeteren. Zoals: drink ‘s avonds geen of minder koffie, kijk niet vlak voor het slapengaan in het blauwe licht van laptop, tablet of smartphone, drink een glas (warme) melk voor het naar bed gaan – dat laatste is meteen goed voor de maag. En, het allermooiste is: als je na enkele dagen je slaaptekort hebt ingehaald, zal je zo lang slapen als voor jou nodig is.

Bron: www.overduurzameinzetbaarheid.nl

terug vorige
testimonials
Remeha BV
Remeha BV
"De structuur en handvatten helpen mij om ergonomie binnen ons bedrijf nog meer onder de aandacht te krijgen"
» lees verder
Leonie Porton, Oefentherapeut
Leonie Porton, Oefentherapeut
"Korte en krachtige opleiding.Inspirerende trainingsruimte en een fijne trainer!"
» lees verder
Blue Sky Ergonomics algemeen contact
© 2018 Blue Sky Ergonomics|Inloggen Home
Werkplekonderzoek
Vitaliteit
Workshops
Consultancy
Ergocoach
Opleiding Paramedici
Over ons
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Nieuws
Testimonials
Gezond werken
Vacatures
Links
Contact

Zoeken
Postadres
Postbus 1136
5200 BD 's-Hertogenbosch

Bezoekadres
Pettelaarpark 110-119
5216 PS 's-Hertogenbosch

T 085 - 401 07 76
E info@blueskyergonomics.nl
I www.blueskyergonomics.nl